Selvom du får din bog antaget på et anerkendt forlag, har du ingen sikkerhed for at den kommer på hylderne og til salg i de fysiske boghandler. Det er et faktum, som kommer bag på rigtig mange. Og det gælder uanset om bogen udkommer på stort eller lille forlag eller som selvudgivelse. Fra de fleste forlag køber boghandlerne kun mellem 20 og 60% af udgivelserne hjem.
Årsagen er – ikke unaturligt – at indkøberne fokuserer på de titler, de tror på, vil give størst og hurtigst omsætning. Og her falder masser af nichefagbøger igennem, uanset hvor fremragende de måtte være. Og uanset at boghandlerne principielt gerne ville føre dem.
I forbindelse med Bogforum i sidste weekend lancerede jeg en helt ny måde at sælge bøger på i boghandlen, som åbner for et langt større sortiment af fx nichefagbøger. Modellen har jeg udviklet i samarbejde med Arnold Busck og NewPub gennem flere år. Vi kalder den: Bogkort.
Bogkort
Bogkort er flotte og kraftige kort i kvalitet som et hardcover, hver trykt med en præsentation af en enkelt bogtitel. Bogkortet står på præcis den hyldeplads i boghandelen, hvor den fysiske bog skulle stå, sådan at læseren finder kortet, som var det bogen. Bogkortet kan have salgskoder for alle formater – hardcover, paperback, e-bog og lydbog osv. Kunden tager enten kortet med til disken for at bestille papirbogen (og kan også få den tilsendt) eller downloader e-bog eller lydbog på stedet vha. sin smartphone eller tablet. Og bogkortet stilles derefter tilbage på hylden.
Fordi bogkort fylder og koster meget lidt kan Arnold Busck nu tage mange flere gode titler ind og lade dem blive stående på hylderne, så længe bogen bare sælger ganske lidt.
Læs mere om Bogkort her – også om hvordan du får din egen bog med.
(Illustrationen viser for- og bagside af samme bogkort)