Baggrunden for NewPub

/ August 2015

Jeg stiftede NewPub tilbage i 2011 sammen med journalist Abelone Glahn – og har drevet aktiviteterne alene siden 2013.

Der var to påtrængende grunde til at vi tog initiativ til NewPub – og nogle vigtige forudsætninger der var faldet på plads.

Grund 1:
Forlagene var ikke gode nok partnere

– hverken for mig, Abelone eller rigtig mange vi kendte. Jeg havde selv udgivet fagbøger på Lademann (L&R) og på People’s Press. Jeg havde mødt mange søde, dygtige og energiske mennesker på mine forlag, men så snart bogen kom fra tryk, gik alt i stå. Ingen markedsføring, ingen videre dialog, ingen synlig interesse i mine bøger. Og intet salg jeg kunne tjene noget på.
Det gik op for mig, at mange forlag agerer som venture kapital – ud af 100 bøger de udgiver, satser de på nogle få (sikre) og håber at markedet griber 20-30% af de øvrige. Resten ser pæne ud i kataloget og giver pondus og selvfølelse. Men for forfatterne til de fleste udgivelser (måske især fagbøger) bliver det typisk en skuffende oplevelse. Hvad angår fagbøger er der yderligere det, at en fagredaktør typisk skal producere 5-10-15 titler om året på sit område. Og forlaget kan ikke give ti bøger med ca. samme målgruppe en spand marketing-kul hver – det vil være kannibalisering af egne produkter. I øvrigt aner de færreste forlag overhovedet hvordan de skal niche-markedsføre. De er gearet til standardløsninger.
Så ofte stemmer forretningsmodellen for de større forlag ikke ret godt sammen med forfatternes (især fagbogsforfatternes) interesser. Med mindre man er en af dem de vil satse på.

Grund 2:
Hvorfor betale konsulenter for viden man kan få bedre gratis?

Tilbage i 2011 sad jeg og Abelone i et stort fælleskontor. Et meget inspirerende miljø med masser af smarte iværksættere og konsulenter. Men der var noget, der gjorde mig forstemt – nemlig at mange af dem solgte ”dum viden” dyrt. Én ting var ”fidusmagerne” som kunne sælge sand (drømme) i Sahara eller spildte kundernes penge på at udvikle fx webistes og nyhedsbreve til dem, som de ikke havde brug for og ikke kunne administrere , men der var også for mange som bare havde læst to nye bøger og abonnerede på et amerikansk ekspertnyhedsbrev og så solgte samme viden videre for 1200 kr. i timen. Som byggede deres forretning på ikke at fortælle deres kunder, at de bare kunne læse de samme to bøger. Det var naturligvis ikke ”fidus” – men jeg oplevede det som en ukultur. Og hvor mange i erhvervslivet nok har råd til at smide lidt dumme penge efter dårlige løsninger og dum viden, så har forfattere det bare ikke. Men mange måtte gøre det af mangel på alternativer.

Der var altså vægtige grunde til at skabe en kultur for forandring, deling og kollegial hjælpsomhed blandt forfattere. Jeg var overbeviste om, at hvis vi blev mange nok, så ville vi tilsammen have meget af den nødvendige viden og erfaring at dele gratis med hinanden. Til fælles bedste.

Når det kunne lade sig gøre, var det fordi der samtidig var nogle forudsætninger der faldt på plads i de år. Internettet og digitaliseringen tilbød på den ene side at vi nemt kunne danne et netværk på Facebook og at forfattere kunne producere ebøger og udgive dem selv til salg for hele verden via fx Amazon og snart efter Saxo Publish o.a.  Og så var trykkerierne i fuld fart med at tilbyde stadig bedre og billigere produktioner og de første Print on Demand løsninger. En bogproduktion krævede ikke længere samme investering og samme risici med store oplag som få år før.

Nu skriver vi 2015 og hvor har vi dog grebet de her muligheder sammen!

Betal for “klog viden” og rådgivning

Jeg må selvfølgelig tilføje, at der er mange dygtige forlag, freelancere, konsulenter og virksomheder som man kan og bør benytte sig af for at udvikle sin idé, skrive sin bog godt og få den produceret og solgt professionelt. Markedet er oversvømmet af bøger og der er ingen vej uden om at agere professionelt i alle led, hvis du/dit forlag vil have succes med din bog. Jeg tilbyder selv rådgivning og hjælp med en række af de udfordringer man har som forfatter – med eller uden forlag. Men kollegerne i NewPub kan svare på de fleste af dine faktuelle og ”dumme” spørgsmål, hjælpe dig med at træffe en masse valg – spare dig penge og og give dig et levende netværk.

Facebookgruppen: https://www.facebook.com/groups/newpub/

Meld dig ind i netværket her

 

Rådgiver i at skrive og udgive